Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εξι μιντιακοί ρεπόρτερ σχολιάζουν τις εξελίξεις


Ντέπυ Γκολεμά, Γρηγόρης Μελάς, Αγγέλα Νταρζάνου, Ναταλία Ανδρικοπούλου, Νίκος Μποζιονέλος και Δημήτρης Κανελλόπουλος παίρνουν θέση στο news247.gr για τις τηλεοπτικές άδειες, τη δημοπρασία, την αντισυνταγματικότητα, το ΕΣΡ και το ΣτΕ

Ο νόμος που έβλεπε τη διαπλοκή να περνά
Της Ντέπυς Γκολεμά (newpost.gr)
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα φιάσκο της κυβέρνησης. Συμφωνούμε όλοι ότι στο άναρχο τηλεοπτικό τοπίο έπρεπε να μπει σε μία τάξη. Το 1987 ιδρύθηκε η ιδιωτική ραδιοφωνία με τον Αθήνα 984 επί Μιλτιάδη Εβερτ και δύο χρόνια αργότερα συμφωνήθηκε να ιδρυθούν τα πρώτα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια όπου δόθηκε μία προσωρινή άδεια. Και όπως ξέρετε στην Ελλάδα ουδέν μονιμότερον του προσωρινού…
Στα χρόνια που πέρασαν είναι γεγονός ότι η τηλεόραση αποτέλεσε μια μεγάλη τηλεοπτική «φούσκα» πολλοί άνθρωποι πλούτισαν στα όρια της παρανομίας και ισχυροί επιχειρηματίες του τόπου τούτου πήραν δάνεια από τράπεζες που ούτε τα είχαν φανταστεί. Αλλωστε, όλοι μείναμε άφωνοι όταν ακούσαμε γιο γνωστού μετόχου να λέει «ναι, έπαιρνα δάνεια αλλά έβαλα αέρα». Ηρθε λοιπόν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να βάλει τάξη και αντί μα φτιάξει ένα νόμο, στον οποίο θα χωρούσαν αρκετά κανάλια (αυτό απαιτεί μια δημοκρατία), αποφάσισε πληρώνοντας ένα ινστιτούτο της Φλωρεντίας ότι η Ελλάδα θέλει μόνο τέσσερα καλά ιδιωτικά : τρία κρατικά και τέσσερα ιδιωτικά. Για όλα αυτά τα χρόνια έχει και το ΕΣΡ πάρα πολλές ευθύνες για την κατάντια. Ο νόμος ήταν σίγουρα αντισυνταγματικός αυτό το βλέπαμε όλοι εκτός από τον κύριο Παππά. Δεν γνωρίζω αν ο νέος νόμος που θα δημιουργηθεί, θα ξεκαθαρίσει ή θα περιπλέξει τα πράγματα. Ερωτήματα υπάρχουν πολλά και είναι βέβαιο ότι αναστάτωση θα υπάρχει για πολύ καιρό ακόμα.
Αλλά έτσι είναι η «πρώτη φορά Αριστερά». Μέχρι να μάθει θα στρίψει κάποιος το τιμόνι δεξιά... Αξίζει να συμπληρώσουμε ότι πλούσια ιστορία σε θέση μάχης έχουν ΣτΕ και ΕΣΡ! Ουκ ολίγες φορές διασταύρωσαν τα ξίφη τους. Ο νόμος Παππά θα περάσει στην ιστορία ως ο νόμος που έβλεπε τη διαπλοκή να περνά και να γελά! Δυστυχώς…

Το… μπούμερανγκ στην κυβέρνηση-Ρομπέν
Του Γρηγόρη Μελά (Newsit.gr, Τηλέραμα)
Στην Ελλάδα του 2016 με την ανεργία και τη φορολογία συνεχώς να αυξάνεται φαίνεται ότι καίριος στόχος της κυβέρνησης είναι «το ξεκαθάρισμα στο τηλεοπτικό τοπίο». Όραμα και επιθυμία για τους μεν στο Μαξίμου, ρεβανσισμός για πολλούς άλλους, ενώ στο βάθος, θεατές, οι χιλιάδες εργαζόμενοι να αγωνιούν για τις εξελίξεις. Εργαζόμενοι -κάποιοι υψηλόμισθοι αλλά οι περισσότεροι χαμηλόμισθοι και μισθοσυντήρητοι- που αγωνιούν για το ποιος από τους δύο θα κερδίσει, αλλά και τι θα σημαίνει για αυτούς το όποιο αποτέλεσμα…!
Η κυβέρνηση σε αυτή τη μάχη κατέβηκε ως σύγχρονος «Ρομπέν» που προσπάθησε να τα πάρει από τους παλιούς και νέους επιχειρηματίες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο τηλεοπτικό τοπίο με αποτέλεσμα όμως να «σκοντάψει» στη Δικαιοσύνη που έκρινε πως η όλη μεθοδολογία της είναι αντισυνταγματική. Και έτσι, πάλι με το… προσωπείο του «Ρομπέν» κυβερνητικά στελέχη μίλησαν για χαμένα χρήματα, χαμένους παιδικούς σταθμούς, χαμένες επιστημονικές μελέτες…! Η Ρομπέν-κυβέρνηση έβαλε στο στόχο τους καναλάρχες αλλά τελικά αποδείχτηκε ότι αντί για τόξο και βέλη τους χτύπησε με μπούμερανγκ που δεν μπόρεσε να ελέγξει την πορεία του και γύρισε καταπάνω της. Και με πληγωμένο πλέον τον εγωισμό τους κυβερνητικά στελέχη παραδέχονται εμμέσως πλην σαφώς ότι το κύριο ζητούμενο και απαιτούμενο του «ξεκαθαρίσματος» ήταν τα χρήματα. Δεν είναι τυχαίο που τα 250 εκατομμύρια που κατάφεραν να αποσπάσουν μέσα από τον παράνομο διαγωνισμό τονίζονται ως «κατάκτηση» από Ρομπέν-κυβερνητικούς αξιωματούχους και αποτελούν μέτρο σύγκρισης για την καινούργια διαδικασία αδειοδότησης.
Σίγουρα επιβάλλεται να μπει τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο. Επιθυμία της κάθε κυβέρνησης -ιδιαίτερα μίας αριστερής ιδεολογίας κυβέρνησης- όμως δεν θα πρέπει να είναι μόνο το εισπρακτικό μέρος αλλά και το να χρησιμοποιείται το «δημόσιο αγαθό της τηλεόρασης» σύμφωνα με κανόνες και κυρίως χωρίς κρατικές παρεμβάσεις. Το κύριο μέλημα της κάθε κυβέρνησης πρέπει να είναι η σύσταση υγειών τηλεοπτικών επιχειρήσεων που να απασχολούν εργαζομένους, να τηρούν τις εργασιακές υποχρεώσεις τους και να ελέγχονται από μία αληθινά Ανεξάρτητη Αρχή, χωρίς κυβερνητικές και κομματικές παρεμβάσεις και να προσφέρουν στους πολίτες. Και για να επιτευχθεί αυτό είναι σίγουρο ότι δεν εξαρτάται από το «ποιος θα τα χώσει περισσότερο» στο σακούλι του «Ρομπέν»…!

Άδειες δεν πρόκειται να δοθούν στο ορατό μέλλον, με ή χωρίς ΕΣΡ
Της Αγγέλας Νταρζάνου (Αυγή, left.gr)
Εξαιρετικά μικρές είναι οι πιθανότητες για τη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη να συναινέσει στη συγκρότηση ΕΣΡ. Η αντιπολιτευτική της δεινότητα εξαντλείται εδώ και μήνες στο πεδίο των τηλεοπτικών αδειών, εκβιάζοντας με την άρνησή της. Όσο αρνείται, τόσο παραμένει παράγοντας του πολιτικού παιχνιδιού. Η ΝΔ επιδιώκει να παραμένει «παίκτης». Εάν προχωρήσει στη συγκρότηση ΕΣΡ, «καίει» το δυνατό της χαρτί. Προς το συμφέρον της είναι να συνεχίσει να μπορεί να εκβιάζει.
- Δεν είναι όμως προς το συμφέρον της χώρας, της συνταγματικής νομιμότητας, της τηλεοπτικής αγοράς, της τηλεόρασης που αξίζουν να βλέπουν οι τηλεθεατές.
Η ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχει ενδιαφέρον να συγκροτηθεί το ΕΣΡ, ούτε πολύ περισσότερο να έχει αυξημένες αρμοδιότητες, όπως προσπαθεί να δείξει ότι τάχα ενδιαφέρεται. Ήδη με τον ισχύοντα «νόμο Παππά» έχει όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα, εποπτικές, ελεγκτικές, κυρωτικές, σε ορισμένες περιπτώσεις και ρυθμιστικές. Όμως σήμερα το ΕΣΡ είναι αδύνατον να λειτουργήσει- πολύ περισσότερο να ξεκινήσει και να ολοκληρώσει μια διαδικασία αδειοδότησης. Γιατί; Διότι έχει τεράστια έλλειψη προσωπικού και σημαντική έλλειψη εποπτικών μέσων. Όμως αυτά είναι ψιλά γράμματα για τη ΝΔ.
- Προς το συμφέρον της χώρας είναι να υπάρχει ΕΣΡ, να έχει αρμοδιότητες, αλλά και δυνατότητα να λειτουργεί (με ανεξαρτησία), να φέρει σε πέρας την αποστολή του, να ανταποκρίνεται στο ρόλο του. Οι προδιαγραφές γι αυτό δεν υπάρχουν σήμερα.
Στην πραγματικότητα, η ΝΔ δεν έχει ενδιαφέρον να ρυθμιστεί το τηλεοπτικό τοπίο. Παρά μόνο εάν το ρυθμίσει η ίδια η ΝΔ με τους όρους των ιδιοκτητών, τους οποίους εξυπηρετεί. Η πολιτική της τους τελευταίους μήνες εξάλλου, ήταν πλήρως ευθυγραμμισμένη με τα αιτήματα των μετόχων/καναλαρχών, οι οποίοι διεκδικούσαν να συνεχίζουν να εκπέμπουν πειρατικά στο δημόσιο φάσμα. Το ενδιαφέρον της ΝΔ για το ΕΣΡ είναι προσχηματικό.
Και ποια είναι η επόμενη μέρα; Η κυβέρνηση θα συνεχίσει να πιέζει για τη συγκρότηση του ΕΣΡ, χωρίς να διαφαίνεται καμία πιθανότητα επιτυχίας: η ΝΔ θα συνεχίσει να αρνείται. Ανεξάρτητη Αρχή δεν φαίνεται να συγκροτείται στο εγγύς μέλλον.
Όμως με ή χωρίς ΕΣΡ, το ρ/τ τοπίο θα παραμείνει χωρίς άδειες για πάρα πολύ καιρό ακόμα. Γιατί; Όχι μόνο λόγω των αντικειμενικών αδυναμιών του οργάνου. Όταν σε ένα πεδίο με μια αποφασισμένη κυβέρνηση που έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων στα χέρια της και μια αντιπολίτευση με όλο το βάρος της ευθύνης για 27 χρόνια ανομίας, οι τηλεοπτικές άδειες δεν προχώρησαν, τότε με ποια εχέγγυα, ποιο κύρος, ποια αυθεντία, ποια ισχύ, μπορεί να επιβάλει τη νομιμότητα μια Ανεξάρτητη Αρχή; Ποιος πρόεδρος, ποιος αντιπρόεδρος και ποια μέλη θα μπορούσαν να σηκώσουν το βάρος του πολέμου που εκτυλίχθηκε τους τελευταίους μήνες από τους καναλάρχες που θίγονταν, το πολιτικό σύστημα που τους στηρίζει, και τους εργαζόμενους που διεκδικούν τη θέση εργασίας τους, ακόμα κι αν είναι επισφαλής και κακοπληρωμένη; Ποιος θα μπορούσε να ήταν αυτός ο πρόεδρος του ΕΣΡ; Και ο αντιπρόεδρος; Που θα έφερναν σε πέρας τον διαγωνισμό; Ποιο είναι το όνομά του; Κανένα ΕΣΡ δεν φαίνεται να μπορεί να αδειοδοτήσει, εάν δεν υποκύψει στις πιέσεις και τους εκβιασμούς των ιδιοκτητών και του πολιτικού προσωπικού που τους εξυπηρετεί.

Υπάρχει γυρισμός;
Της Ναταλίας Ανδρικοπούλου (Real News)
Μετά από την απόφαση του ΣτΕ που ακύρωσε το διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, ορίζοντας ουσιαστικά την επιστροφή στην προτεραία κατάσταση, το ερώτημα που ανακύπτει είναι: υπάρχει γυρισμός; Κατά μία έννοια, ναι καθώς τα υφιστάμενα κανάλια επιστρέφουν στους κανονικούς τους ρυθμούς χωρίς να απειλούνται με «μαύρο» σε 90 ή σε 5 ημέρες. Η μάχη της επιβίωσης βγαίνει από τις αίθουσες των δικαστηρίων και συνεχίζει κατά τα τηλεοπτικά ειωθότα στους πίνακες της Nielsen με δύο ζητούμενα: τηλεθέαση και διαφημιστικά έσοδα. Σε πρώτη ανάγνωση, λοιπόν, όλα επιστρέφουν στο πως ήταν το Ιούνιο του 2016 –πριν αρχίσει ο διαγωνισμός για τις άδειες- σαν να μην τρέχει τίποτα. Τίποτα;
Όχι ακριβώς. Τους τελευταίους τέσσερις μήνες έγινε ένας διαγωνισμός που πλέον δεν ισχύει, μια δημοπρασία που δεν ισχύει, αλλά και μια σειρά επαφών και συζητήσεων που έσπειραν το σπόρο. Στον τηλεοπτικό χώρο, αναπτύχθηκαν δυναμικές, έγιναν σκέψεις out of the box, επιχειρήθηκαν συγκλίσεις και η εμπειρία αυτή, αναμένεται να αξιοποιηθεί έτσι κι αλλιώς. Ακόμα και χωρίς διαδικασία αδειοδότησης, ακόμα και χωρίς να είναι τα κανάλια τέσσερα. Ενδεικτική είναι η δήλωση -σε ανύποπτο χρόνο- στελέχους του Alpha στον αέρα του καναλιού: λόγω των αδειών, αναγκαστήκαμε να σκεφτούμε μια ώρα αρχύτερα λύσεις που θα εφαρμόζαμε έτσι κι αλλιώς σε ένα χρόνο, η τηλεόραση είναι ένα ακριβό σπορ που απαιτεί συνέργειες. Δεν είναι καθόλου απίθανο, λοιπόν, να δούμε σύντομα αλλαγές στις μετοχικές συνθέσεις καναλιών και να προχωρήσουν συγκλίσεις που ξεκίνησαν με το νόμο Παππά (4339/2015), ακόμα και χωρίς το νόμο Παππά. Κι αυτό, γιατί τα ζητήματα βιωσιμότητας που επικαλείτο το προβληματικό σε αρκετά σημεία κυβερνητικό αφήγημα και νομοθέτημα περί τηλεοπτικών αδειών, είναι εν πολλοίς πραγματικά και η επίλυσή τους θα προκύψει de facto από την ίδια την αγορά. Παράλληλα, οι νέοι «παίκτες» θα εξαντλήσουν όλους τους συμφέροντες τρόπους για να εισέλθουν στον τηλεοπτικό στίβο. Χωρίς εξασφαλισμένη άδεια πλέον, θα αναζητήσουν συχνότητα εξαγοράζοντας μικρότερα κανάλια (βλέπε Art και Μακεδονία tv) που θα γίνουν το «όχημα» για την είσοδό τους στην αγορά.
Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, και παρά την απόφαση του ΣτΕ, η μετάβαση σε ένα άλλο τοπίο προχωρά. Καμία από αυτές τις αλλαγές, βέβαια, δεν συνιστά «ρύθμιση του τηλεοπτικού πεδίου» η οποία μπορεί να υλοποιηθεί μόνο μέσω μιας διαδικασίας αδειοδότησης από το ΕΣΡ. Μπορεί το άρθρο 2α του νόμου 4339 να κρίθηκε αντισυνταγματικό, αλλά αντισυνταγματικό είναι και το προηγούμενο καθεστώς παρατάσεων της προσωρινών αδειών. Επειδή, λοιπόν, δύο αντισυνταγματικά δεν κάνουν ένα... συνταγματικό, το βέβαιο είναι ότι πλέον δεν υπάρχει γυρισμός. Η μόνη λύση είναι η φυγή προς τα μπροστά μέσω συναινέσεων και το μομέντουμ για ουσιαστική ρύθμιση του τηλεοπτικού χώρου που δεν πρέπει να χαθεί, είναι τώρα.

Από τα βοσκοτόπια στην αντισυνταγματικότητα
Του Νίκου Μποζιονέλου (Sportday, Sport24.gr)
Κέρδισε ή έχασε η κυβέρνηση με όλη την ιστορία των τηλεοπτικών αδειών; Δεδομένα ηττήθηκε.
-Το περιβόητο Ινστιτούτο της Φλωρεντίας εισηγήθηκε 4 πανελλαδικές άδειες ενημερωτικού περιεχομένου, η κυβέρνηση το αποδέχθηκε αλλά ουδέποτε έπεισε για την ορθότητά του πέρα από το (απλοϊκό) επιχείρημα «200 εκατ. τον χρόνο φέρνει η διαφήμιση, 50 μύρια τον χρόνο θέλει ένα κανάλι για να είναι κερδοφόρο, άρα 4».
-Δημόσια υπόσχεση ήταν η πραγματοποίηση και δημοπρασίας για άδειες θεματικού περιεχομένου. Επίσης πανελλαδικές! Μια υπόσχεση που καταργήθηκε μετά τη δημοπρασία, όταν οι τέσσερις υπερθεματιστές άρχισαν να γκρινιάζουν με το (δίκαιο) επιχείρημα ότι είχαν σκάσει ένα κάρο χρήματα και δεν επιθυμούσαν περαιτέρω ανταγωνισμό.
-Η «υπόθεση Καλογρίτσα» εξέθεσε την κυβέρνηση στο έπακρον. Αρχικά οι κουμπαριές και τα… κονέ του επιχειρηματία, κατόπιν η ανάδειξή του ως υπερθεματιστή, με εγγύηση… ένα διαβόητο βοσκοτόπι στην Ιθάκη και εντέλει η αποχώρησή του επειδή, ως αποδείχθηκε, δεν είχε… σάλιο (και δεν κατέβαλε την πρώτη δόση).
-Η διαδικασία της δημοπρασίας εξελίχθηκε σε παρωδία, σε… ρουλέτα. Οκτώ επιχειρηματίες κλείστηκαν σε ένα κτίριο για τρεις ημέρες με… στρατιωτικούς κανόνες και, αφότου ολοκληρώθηκε, ήταν σοβαρότατες οι καταγγελίες για κάμερες που δεν κατέγραψαν τίποτε, για αστυνομικούς που έμπαιναν στις ίδιες τουαλέτες με καναλάρχες, ακόμη και για ένα drone που εμφανίστηκε έξω από το κτίριο.
-Οι υπερθεματιστές της δημοπρασίας είχαν ζητήσει, ορθώς, στις συναντήσεις τους με Τσίπρα-Παππά στου Μαξίμου να μην καταβληθεί η πρώτη δόση αν δεν υπήρχε πρώτα η έγκριση ή απόρριψη της διαδικασίας από το ΣτΕ. Δεν εισακούστηκαν, πλήρωσαν και τώρα περιμένουν την… επιστροφή.
-Το (καταργημένο πρακτικά, από τον Αύγουστο του 2015) ΕΣΡ δεν είχε κανέναν λόγο στην όλη διαδικασία, κάτι που έφερε την αντιπολίτευση στη θέση να μη συναινεί στη συγκρότησή του και να περιμένει τη σειρά της: να κερδίσει τις εκλογές, να το συγκροτήσει και το ΕΣΡ να ακυρώσει ό,τι έχει να κάνει με τις άδειες.
Εντέλει η κυβέρνηση όχι μόνο χρήματα, για τα οποία πανηγύριζε στη ΔΕΘ, δεν πήρε, αλλά με τις ενέργειές της έφερε «απέναντί» της δύο κανάλια (Alpha και Star) που η «γραμμή» τους ήταν ουδέτερη έως ήπια προς την ίδια.
Εννοείται ότι το τηλεοπτικό status quo παραμένει «νομικώς μη τακτοποιημένο» και εννοείται ότι πρέπει να υπάρξει κυβερνητική μέριμνα. Ωστόσο χωρίς περιορισμό στον αριθμό των αδειών, χωρίς διαδικασίες ρουλέτας, με διαφάνεια και με διαβούλευση των εμπλεκομένων και κατόπιν με νόμο που θα είναι αντάξιος του δημοκρατικού μας πολιτεύματος και όχι αντισυνταγματικός και προς το συμφέρον κυβέρνησης και ημετέρων.

Δέκα πράγματα που (δεν;) έμαθα από τις τηλεοπτικές άδειες
Του Δημήτρη Κανελλόπουλου (Εφημερίδα των Συντακτών, e-tetradio.gr).
1) Η ΝΔ κωλυσιεργεί και λειτουργεί 100% αντιθεσμικά μόνο και μόνο προκειμένου να δημιουργήσει πρόβλημα στην κυβέρνηση.
2) Η κυβέρνηση έκανε το τελευταίο διάστημα τόσα πολλά λάθη μαζεμένα που δείχνουν πως βρίσκεται σε κατάσταση σύγχυσης και πανικού. Φταίει και το ΣτΕ...
3) Δύο αποφάσεις εξέδωσε την περασμένη Τετάρτη το ΣτΕ. Έκρινε συνταγματικό το ξεπούλημα των αεροδρομίων και αντισυνταγματικό το νόμο Παππά. Κάποιοι έκαναν λόγο για (παρα)κράτος δικαστών.
4) Η επιλογή «Βύρων Πολύδωρας» είναι προσωπική επιλογή Αλέξη Τσίπρα και αποδεικνύεται, όπως βλέπετε κι εσείς, μεγαλοφυής. Γελάνε και οι πέτρες.
5) Όπως και να έχει η δημοπρασία (ο τριήμερος... εγκλεισμός στη ΓΓΕΕ) όρισε μία συγκεκριμένη τιμή για τις τηλεοπτικές άδειες. Ξέρουμε πια που κινούνται πάνω-κάτω. Δεν είναι λίγο αυτό...
6) Οι Ανεξάρτητες Αρχές που δεν δίνουν λογαριασμό σε κανέναν, ούτε καν στις εκλεγμένες από το λαό κυβερνήσεις, αποτελούν πληγή για τη δημοκρατία.
7) Από τη στιγμή που το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο Παππά και εφόσον ο Νίκος Παππάς δεν υπέγραψε πέρυσι, 31/12, την παράταση των προσωρινών τηλεοπτικών αδειών (όπως έκαναν για δεκαετίες ΝΔ και ΠΑΣΟΚ), τα κανάλια είναι εντελώς στον αέρα. Με απλά ελληνικά, αυτό σημαίνει πως ένας εισαγγελέας τα κλείνει αν θέλει σε μία ώρα μέσα. Όπως οποιοδήποτε μαγαζί δεν διαθέτει άδεια.
8) Στην πρόταση νόμου της Νέας Δημοκρατίας που κατατέθηκε σήμερα λείπει ένα άρθρο: αυτό που λέει πότε χτυπάμε φιλικά τους καναλάρχες στην πλάτη με αγάπη και συμπάθεια (και... τσάι).
9) Η κατάσταση ανομίας στο τηλεοπτικό τοπίο συνεχίζεται.
10) Ο αριθμός 4 (τέσσερα) για τα κανάλια ήταν ευθύς εξαρχής λάθος. Ο Νίκος Παππάς επέμενε και την πλήρωσε τώρα.

Αρθρο που δημοσιεύτηκε στα media του News247.gr στις 31 Οκτωβρίου 2016.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το καλύτερο link για live stream

Ανάλυση, δεδομένα και λάθη στο Μακεδονικό ζήτημα

10+1 συμπεράσματα από τις #ekloges2019